بررسی پروژه بیمارستان پیامبران

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی پیامبران در سال 1368 درغرب تهران در زمینی به مساحت 27.000 مترمربع و زیربنای تقریبی 33.000 مترمربع پی ریزی گردید و در نهایت در سال 1381 عملیات ساخت و ساز آن به پایان رسید. این بیمارستان دارای امکانات وسیع، مجهز و پیشرفته پاراکلینیکی می باشد که در ابتدا با 200 تخت شروع به فعالیت نمود و با ساخت و افتتاح بخش ها و واحدهای جدید در حال حاضر زیربنایی بالغ بر 60.000 متر مربع و 250 تخت فعال بستری دارد و پیش بینی شده است که در آینده نزدیک تعداد تخت های بستری بیمارستان به 350 تخت خواهد رسید. این بیمارستان دارای بخش های جراحی قلب و عروق، ارتوپدی، عمومی، زنان و زایمان، ارولوژی، گوش حلق و بینی، چشم، مغز و اعصاب و عفونی می باشد و از دیگر بخش های این بیمارستان می توان به بخش های بستری مردان، زنان، اطفال، اعصاب و روان، اورژانس شبانه روزی و بخش مراقبت های ویژه (ICU-CCU-NICU) اشاره کرد.

بیمارستان پیامبران

از امکانات رفاهی ویژه این بیمارستان می توان به پارکینگ بزرگ 10 طبقه با ظرفیت 420 ماشین، آتلیه عکاسی ویژه نوزادان، هایپر مارکت، کافی شاپ، بوفه، فروشگاه بهداشتی و آرایشی و … اشاره کرد.

طراحی و اجرای مکان های عمومی، از جمله بیمارستان ها با توجه به وسعت، پراکندگی، پیچیدگی، عملکرد و روابط بین آن ها از درجه اهمیت زیادی برخوردار است. اجرا و به کارگیری اصول و مبانی فنی صحیح و هماهنگ شده در کشور نه تنها موجب بهبود کیفیت طراحی و کارایی خواهد شد، بلکه باعث افزایش عمر مفید ساختمان ها نیز میشود.

تغییرات جدید در سبک معماری و طراحی داخلی بیمارستان ها می تواند در بهبود وضعیت ســلامت بیماران موثر واقع شــود. به کارگیری شیوه های نوین در طراحی به این معنی است که بیمارســتان ها و مکان های درمانی علاوه بر برخورداری از امکانات ویژه درمانی می بایســت فضاهایی مشــابه هتل ها را دارا باشــند، چرا که این امر به تامین آرامش روانی بیماران کمک شایانی می کند. در این میان نقش مصالح در اجرای اهداف مذکور را نمی توان نادیده گرفت. مصالحی که بتواند علاوه بر تامین شرایط آسایش فیزیکی، امنیت کاربران را نیز بوجود آورد.

با توجه به اهمیت بالای رعایت ضوابط و استانداردها در بیمارستان و همچنین استفاده از مصالح با کیفیت برای ارائه بهترین عملکرد ممکن، از ساختارهای سقف کاذب یکپارچه و سقف کاذب مشبک کی پلاس در این پروژه استفاده شده است. علاوه بر این، مدیریت فضا در بیمارستان و به حداقل رساندن اتلاف فضا یکی دیگر از نکات مهمی است که با به کارگیری دیوار جداکننده و پوششی کی پلاس به خوبی در این پروژه لحاظ گردیده است و در نتیجه تمامی نیازهای فنی پروژه را از لحاظ تطابق با استانداردها، ضوابط و انعطاف لازم برای ایجاد طرح های خاص معماری برطرف نموده است.

سروصدای ناشی از فعالیت های جاری یا از فضاهای مجاور مثل ترافیک و… و همچنین وجود طنین در فضاهای باز مانند راهرو، راه پله، اتاق های انتظار می تواند در شنوایی و فهم صدا و نیز در عملکرد سیستم های اطلاع رسانی مشکل ایجاد کند. ایجاد سکوت و جلوگیری از پخش صدای نامطلوب در بخش هایی مانند مراقبت های ویژه، ICU، بستری داخلی و… اهمیت زیادی دارد و این پروژه با استفاده از ساختارهای مختلف مانند سقف های کاذب مشبک کی پلاس و یا دیوارهای جداکننده کی پلاس به خوبی توانسته است فضایی آرام برای آسایش بیماران فراهم کند. لازم به ذکر است، در پیاده سازی سقف این پروژه از پنل آکوستیک گچی، با هدف ایجاد فضایی آرام استفاده شده است.